M94.5 Filmkritik

Tully

Quelle: © DCM

Tully (Mackenzie Davis) beobachtet Marlo (Charlize Theron) beim Stillen.

Ein unverblümtes Drama darüber, was es heißt, Mutter zu sein: "Tully" thematisiert ganz ohne Klischees Verantwortung, Erschöpfung, Mutterglück.

Hochschwanger betritt Marlo das rustikale Zimmer ihres fünfjährigen Sohnes. Zärtlich nimmt sie einen trockenen Schwamm von der Kinderkommode und beginnt damit, ihren Sohn sorgfältig von Kopf bis Fuß zu streicheln. Dieser eigenartige, intime Moment gleich zu Beginn ist Reflektion eines Films, der selbst wie ein eigenartiger, intimer Blick auf die Realität von Mutterschaft wirkt.
Marlo, gespielt von einer gewohnt starken Charlize Theron, ist eine hart arbeitende Mutter, die in ihren Vierzigern zum dritten Mal dem Mutterglück entgegen sieht. Das Leben ihrer - teils problematischen - Familie hat Marlo, soweit es geht, im Griff. Doch schnell wird klar: Die dritte Schwangerschaft hinterlässt mehr Spuren, als Marlo bewusst war. Ihr Sohn wird aufgrund von Wutausbrüchen der Schule verwiesen, das Haus versinkt im Chaos, die Augenringe werden immer größer und  Marlo scheint in diesem tristen Alltag regelrecht zu versinken.
 

Eine moderne Mary Poppins

Das Blatt scheint sich schließlich zu wenden, als Marlo von ihrem Bruder eine Nacht-Nanny aufgeschwatzt bekommt. Die ist ausschließlich dafür da, die Mutter nachts zu entlasten, und soll dafür sorgen, dass Marlos Leben nicht komplett aus den Fugen gerät. Doch es passiert sogar um einiges mehr: Tully, eine Art moderne Mary Poppins, die wie auf magische Weise eines Abends vor Marlos Tür steht und innerhalb einer Nacht das komplette Haus blitzblank putzt, ist jung, schön und liebenswert. Tully, gespielt von Mackenzie Davis, hat eine liebliche, sorglose Art, die Marlo hilft, genau das zu finden, was sie braucht, um wieder die Mutter und Frau zu sein, die sie über die Jahre verloren zu haben scheint. Die Figur Tully selbst bleibt dabei allerdings mysteriös, unnahbar, und vielleicht auch ein bisschen flach.

Mütter ohne Männer

"Tully" ist ein einfühlsames Porträt davon, was es heißt, Mutter zu sein, und greift dabei nicht in die Klischeekiste. Zwar ist dies ein Film, in dem Männer - bis auf finanzielle Unterstützung - offenbar nichts zur Kindererziehung beizutragen haben, und Frauen völlig selbstverständlich mit der Verantwortung alleine gelassen werden. Allerdings bleibt die Geschichte dank der authentischen Darstellung von Charlize Theron und ihrem Pendant Mackenzie Davis dennoch identifizierbar und gibt einen für die große Leinwand ungewöhnlichen Einblick darin, was für ein einschneidendes Erlebnis Mutterschaft ist. Mit "Tully" ist Drehbuchautorin Diablo Cody, die schon "Juno" schrieb, ein Film gelungen, der einen dann auch gerne zum Telefonhörer greifen lässt, um seiner Mama für all die harte Arbeit zu danken.

"Tully" ist ab 31. Mai 2018 in den deutschen Kinos zu sehen.
Platte des Monats

Auf den Ehrenplätzen der Rubrik „Wörter, die es nur im Deutschen gibt“ sitzt seit jeher die feucht-fröhliche „Schnapsidee“. Sie beschreibt treffend wie kein anderes Wort das, was entsteht, wenn drei befreundete Musiker*innen auf einer Geburtstagsparty einen über den Durst trinken und dann beschließen eine Band zu gründen. Aus einer solchen Schnapsidee wurde auch das Bandprojekt Phantastic Ferniture um Sängerin Julia Jacklin, das auf seinem gleichnamigen Debüt den Emotionsreichtum der Adoleszenz in leichtfüßig schwankender und wunderbar wärmender Gitarrenmusik feiert.

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M94.5 präsentiert
Montag, 13. August 2018
 
Sa/So, 08./09. September 2018
M94.5 Bühne @ Ludwigstr.
 
Munich Rocks!
Donnerstag, 18. Oktober 2018

 

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Die afk Familie

Miami, FL rapper Denzel Curry returns for his third full-length project entitled TA1300 (a.k.a. Taboo). His previous two albums Imperial and 32 Zel were both held in high regard, separating himself from the other SoundCloud rappers that he rose to stardom with. His explosive production and delivery were the main focus of his previous projects, and while TA1300 still contains these elements, this is his first album that is one cohesive project. The album has three separate parts, going from Light to Grey, then ending with Dark. Curry explains that he created the album as his creative emotions changed from lighter and happier sounds, to darker and melancholy.

Act 1: Light

Part 1, Light, touches upon serious topics as he raps to whomever the subject of the song is. "TABOO" covers sexual abuse, drug abuse, institutionalized violence, and societal taboos over genre-bending jazzy production. Part 1 is a lot more sing-songy than the Denzel Curry that we are used to, showing his versatility and artistic-depth by using his unique flow and lyricism over production that he usually strays away from.

The last song on Part 1, "SUMO", is a smooth transition from Light to Grey. The production on "SUMO" contains the explosiveness that you can find on his 2015 single, Ultimate, that brought Denzel’s name to light. "SUMO" contains typical SoundCloud rap themes of wealth and his superiority to other rappers, which differs from the other themes you find on Part 1 which slightly demeans the three-section theme of the album.

Act 2: Grey

The overall sound of Part 2 is similar to his previous albums that cemented Denzel’s one-of-a-kind style of boombastic production along with quick and choppy flows. Track 1 of Part 2, "SUPER SAIYAN SUPERMAN", reminds the listener of Curry’s origin as a Florida SoundCloud rapper. The flow and progression of the song is similar to tracks you would hear by other Floridian artists Smokepurpp, Lil Pump, or the late XXXTentacion. Even though Part 2 has similarities to his previous work, the tracks on TA1300 show Curry’s artistic evolution with a smoother delivery and catchier hooks.

Part 2 ends with "CLOUT COBAIN", the single-release of the album. This track focuses on the toxic environment modern-day rappers find themselves in. Curry raps about the lengths artist will go to gain clout and attention, whether it be through drugs or violence. Curry breaks the light to dark transition again in Part 2 with "SIRENS" ft. rapper J.I.D, as the overall sound of the song doesn’t exactly fit with the tracks around it. Somewhat of a nitpicky detail, but with an album that has very few shortcomings I feel it should be mentioned.

Act 3: Dark

However Part 3, Dark, is no disappointment in what I would imagine a Denzel Curry “dark” album to sound like. The production throughout the last four tracks are all bassy, cacophonic beats produced by FNZ and renouned SoundCloud producer, RonnyJ. The lyrics within Part 3 really put all of the album in perspective. Curry raps about the phoniness of the artists within his genre, but is confident in his role as a rapper that has already made a lane for himself. He embodies one of his “artistic aliases” in Part 3, referring to himself as “Zel.” Zel is Curry’s persona that breaks away from his rather serious self in Part 1 and 2. Zel is the explosive and cocky rapper that got Curry to where he is today, and his hubris shows when he flows as “Zel.”

All in all, TA1300 is an impressive project from start to finish that puts Denzel Curry’s name into the conversation of “Who is the best rapper alive?” Before this album, Curry was held in high regard solely due to his fast, explosive flows. Now, with his visions coming to life, everyone knows what Curry is capable of in terms of making a point with his music. Denzel Curry has blazed a trail for the youngest generation of rappers, and his artistic depth isn’t even done expanding yet.

I'm gonna live by my confidence, I'm gonna die by my arrogance

Heaven and hell is irrelevant, I be the black metal terrorist

BLACK METAL TERRORIST

 

Gesamtwertung: 4,5 von 5 Punkten.

TA1300 von Denzel Curry ist am 27.7.18 auf Loma Vista Recordings erschienen.